Sonntag, Juni 21, 2015

Pemasaran Media Sosial

[Jadi ‘CONSULTANT’, bukan ‘SALESMAN’.]



** image from google search


Kunci kepada pasaran media social ialah dengan membina rapport dengan golongan sasaran (customer). Atas sebab inilah, segelintir perniagaan seakan ‘tergelincir’ dari prinsip PMS.

Mereka membuat kesilapan dengan menganggap bahawa sosial media ialah tempat untuk menjual product atau perkhidmatan mereka.

Sebenarnya, PMS adalah satu  process dan langkah pertama dalam pemasaran untuk mewujudkan sata kandungan maklumat yang membolehkan para pembaca  mendapat informasi  yang berguna (mengenai sesuatu subjek) sehingga ingin berkongsi dengan rangkaian sosial mereka .

Seperti yang selalu dikatakan oleh sifu Mohd Zulkifli Shafie​. Teruskan berkongsi mengenai emas. Walaupun tak dapat 'like' , pasti ada silence reader. 'Jenamakan' diri kita sebagai orang yang mahir dalam subjek emas. Jadikan diri kita sebgai ‘CONSULTANT’ dan bukan ‘SALESMAN’. Yang penting bahan bacaan yang kita sajikan adalah sesuatu yang baik, berinformasi, dan positif.

Keine Kommentare: